
Bæredygtighed og væredygtighed
Kongeådalens Efterskole er en efterskole for fremtiden – det er vi, fordi bæredygtighed og væredygtighed er røde tråde i alt, hvad vi gør. På den måde tager vi del i ansvaret for at fremtidssikre både kloden og det enkelte menneske.
Som elev hos os bliver du en del af et fællesskab, hvor vi står sammen om at passe bedre på kloden, og hvor vi arbejder aktivt på at sikre dig og dine kammerater det stærkest mulige afsæt for fremtiden.
Bæredygtighed og væredygtighed er røde tråde i både undervisningen og den måde, vi lever på – det er en naturlig integreret del af hverdagen, og det kommer til udtryk i både stort og småt.
Bæredygtighed og væredygtighed er noget, vi er fælles om.
Bæredygtighed
På Kongeådalens Efterskole mener vi, at vi som mennesker har en forpligtelse til at passe på naturen og forvalte den ansvarligt. Det betyder, at vi skal bruge den på en måde, så den ikke tager skade på hverken kort eller lang sigt.
Ved at tænke og agere bæredygtigt tager vi et medansvar for fremtidens livsgrundlag, og det er vigtigt for os – derfor er bæredygtighed en naturlig del af livet på skolen.
Vi ønsker at engagere dig og dine kammerater og give jer indsigt i og erfaring med, hvordan I kan gøre en forskel, og hvordan vi i fællesskab kan passe bedst på planeten. Viden og konkrete værktøjer danner grobund for at kunne skabe en forandring. Målet er, at vi sammen gør noget godt for kloden i løbet af året, men også at I, når året er slut, har mulighed for at vælge en mere bæredygtig fremtid.
Du får viden om bæredygtighed, og du kommer til at arbejde med projekter og konkrete løsnings- og handlemuligheder, der kan fremme bæredygtig udvikling. Du får erfaringer med at leve og handle ud fra en bæredygtighedstanke; du får nye perspektiver, og du opdager, at man sagtens kan leve et godt og oplevelsesrigt liv uden at sætte store klimaaftryk. Du får – måske – nye vaner, som du kan tage med videre i livet.
Med bæredygtighed som en rød tråd er vi med til at gøre kloden en tjeneste – for os selv, hinanden og ikke mindst for fremtiden.
Både økologisk og social bæredygtighed er en naturlig integreret del af livet på Kongeådalens Efterskole.
Det er i stort og småt – lige fra vores affaldssortering og vores fødevareselvforsyning over den boglige undervisning og vores fokus på praksisfaglighed til den sociale bæredygtighed i vores syn på fællesskabet og måden vi omgås.
For at danne sig det fulde billede af, hvilken rolle bæredygtighed spiller på Kongeådalens Efterskole, skal man have prøvet at være en del af hverdagen, men herunder kan du få indblik i noget af det, der gør os til en bæredygtig efterskole.
- Selvforsyning. Læs om, hvordan vi selv producerer en stor del af de fødevarer, der bruges i skolens køkken.
- Praktiske dage og projektforløbet Styr på det. Læs om, hvordan du i løbet af året som elev får dygtige hænder og praktiske færdigheder – du opdager, hvor meget du selv kan reparere og give nyt liv, når det trænger til en kærlig hånd.
- Vores natursyn. Læs om, hvordan vi tager afsæt i naturen. Vi tror på, at mennesker, der lever tæt på naturen, er mere tilbøjelige til at passe godt på den.
- Et år i shelter. Læs om, hvordan du som noget helt særligt hos os kan bo et år i shelter. Det er naturnært og ressourcelet, og hvis du er glad for livet i det fri, vil du aldrig fortryde et år i shelter.
- Lokal social bæredygtighed. Læs om kontaktgrupperne på efterskolen – vi prioriterer, at kontaktgrupperne er små, så der er nærhed og tryghed. Læs om vores syn på fællesskabet på skolen – det er centralt for os, at alle har deres særlige plads, og at alle oplever, at deres bidrag er vigtigt. Læs om vores værdigrundlag, der danner fundament for måden, vi omgås hinanden. Det – og meget mere – er med til at fremme social bæredygtighed på efterskolen.
- Global social bæredygtighed. Når vi hører foredrag, der gør os klogere på mennesker, der er anderledes end os selv, når vi samler penge ind til velgørenhed, eller når vi på andre måder bruger vores overskud til at hjælpe andre, er vi med til at fremme global social bæredygtighed. Det gør vi fx i faget Projekt 10, hvor der er frivillighed på skoleskemaet.
- Selvforsyning. Læs om, hvordan vi selv producerer en stor del af de fødevarer, der bruges i skolens køkken.
Målet er, at vi sammen gør noget godt for kloden i løbet af året, men også at I, når året er slut, har mulighed for at vælge en mere bæredygtig fremtid.







Væredygtighed
Hvor bæredygtighed har til formål at fremtidssikre kloden, har væredygtighed til formål at fremtidssikre det enkelte menneske.
Væredygtighed handler om at sikre et holdbart og modstandsdygtigt livsgrundlag for den enkelte; at skabe et stærkt fundament og dermed de bedste forudsætninger for det fremtidige liv. Væredygtighed kan sidestilles med livsduelighed – evnen til at leve, fungere, trives og udvikle sig. Evnen til at være.
Et styrket ståsted at møde livet fra
I samfundet i dag optræder ord som ensomhed, forkerthedsfølelse, modløshed, præstationspres, skolevægring, angst og lignende stadigt oftere. Målet er, at vi med fokus på væredygtighed kan være med til at skabe en modvægt til denne tendens.
Vi kan ikke ændre den verden, du og dine kammerater møder, men vi kan hjælpe jer med at styrke det ståsted, I skal møde livet fra.
Vi tror på, at jo flere områder, hvorpå I føler jer stærke, robuste og livsduelige, jo bedre er I stillet, når livet udfordrer jer. Derfor er det vores mål, at du og dine kammerater på så mange områder som muligt - personligt, socialt, fagligt og ikke mindst praktisk – udvikler jeres evner til at klare jer i tilværelsen.
Vi ønsker, at I, når året er slut, forlader skolen med en følelse og oplevelse af mestring, kompetence og styrke.
Tryghed og ansvar
Vi tror på, at tryghed og ansvar er to af nøglekomponenterne, når det kommer til at fremme væredygtighed blandt unge mennesker.
Når man føler sig tryg, står man stærkere i sig selv, og man har nemmere ved at prøve nye ting, udfordre sig selv og påtage sig ansvar. Vi ser elevernes trygge fællesskab med hinanden og tillidsfulde relationer til personalet som et nødvendigt afsæt for arbejdet med at fremme væredygtighed.
Ansvar er en anden vigtig komponent på vejen til væredygtighed. Vi tror på, at mennesker, der får ansvar, tager ansvar, og det er vores erfaring, at unge mennesker er i stand til at forvalte stort ansvar og løfte store opgaver – både hver især og i fællesskab – hvis blot de føler sig trygge og sikre på, at der er sparring og hjælp at hente, når det er nødvendigt. Vi ser, at jo flere opgaver, de unge mennesker mestrer, jo stærkere bliver deres ståsted, og jo flere opgaver og jo mere ansvar har de mod på at påtage sig.
Alle lærer noget om sig selv og om at færdes i tilværelsen, når de går på efterskole, men hos os tænker vi aktivt væredygtighed ind i hverdagen og undervisningen, og det er noget særligt.
Væredygtighed optræder i stort og småt, og det findes i alle afkroge af efterskolelivet – i alle de oplevelser, udfordringer og opgaver, der møder dig og dine kammerater i løbet af året. Alt, hvad der styrker det personlige, sociale, faglige og praktiske ståsted, fremmer væredygtighed.
Det handler blandt meget andet om at blive selvhjulpen, at udvikle evnen til problemløsning, at gøre sig erfaringer og tilegne sig praktiske kompetencer og at blive klogere på både andre og sig selv som menneske.
Eksempler på væredygtighed på Kongeådalens Efterskole:
- Ved at tage medansvar for hverdagens praktiske gøremål får du som elev erfaringer med og kompetencer til at begå dig selvstændigt i hverdagens praktiske gøremål – du lærer blandt andet at lave mad, vaske op, gøre rent, slå græs, lave havearbejde, mindre reparationer og vedligeholde inde og ude.
Du vil fx opleve, at din køkkentjans ikke bare handler om at vaske op – du lærer at lave en sovs og servere et måltid. Køkkenet fungerer ikke, hvis du og dine kammerater ikke er med til at tage ansvar for madlavningen.
- Igennem praktiske dage og projektugen Styr på det får du konkret erfaring med og kompetencer til at løse en række praktiske opgaver – det styrker dine problemløsningsevner og giver gåpåmod til at løse andre opgaver.
- Skolens valgfag giver på hver sin måde praktiske kompetencer indenfor det givne interesseområde; kompetencer, du og dine kammerater kan tage med videre i tilværelsen – det kan være alt fra at tage svejsekursus eller jagttegn, til at lære at reparere tøj eller at tilberede mad over bål; det kan også være at tage et sikkerhedskursus og lære basal førstehjælp eller at lappe en cykel.
- I faget Projekt 10 underviser vi blandt andet i virksomhedsopstart, entreprenørskab og innovation – det kan give dig vigtige redskaber til dit fremtidige arbejdsliv.
- Væredygtighed handler også om alt det, du lærer i fællesskabet på efterskolen, om at leve i samspil med andre mennesker og om i rette tempo at lære at stå på egne ben. Som elev får du et stærkt afsæt for fremtiden – både personligt, socialt, fagligt og praktisk.
- Ved at tage medansvar for hverdagens praktiske gøremål får du som elev erfaringer med og kompetencer til at begå dig selvstændigt i hverdagens praktiske gøremål – du lærer blandt andet at lave mad, vaske op, gøre rent, slå græs, lave havearbejde, mindre reparationer og vedligeholde inde og ude.
Vi ønsker, at I, når året er slut, forlader skolen med en følelse og oplevelse af mestring, kompetence og styrke.

Har du lyst til at blive elev på skolen?
Book et besøg eller tilmeld dig til det fedeste efterskoleår!