Udendørs efterskoleroomies

Der er ingen tvivl om, at sammenholdet mellem efterskoleroomies er noget særligt. Man deler et værelse og sover sammen, vågner op sammen og deler en hverdag sammen. På Kongeådalens Efterskole får du desuden muligheden for at dele en hel unik oplevelse med din roomie ved at vælge at sove udendørs i shelter hele året.

Vågn op til frisk luft og fuglesang

Frederik og Tobias er roomies. Men måske på en lidt anderledes måde end så mange andre efterskoleelever. De deler nemlig ikke et værelse, men et shelter, der står på Kongeådalens grund. Hver aften kravler de ind i deres soveposer og lytter til naturen omkring dem – og så vågner de op til frisk luft og fuglesang hver morgen.

Frederik fortæller:  ”Jeg vidste faktisk ikke, det overhovedet var muligt at bo i shelter på efterskole. Jeg opdagede det først, da jeg fik en rundvisning på Kongeådalens Efterskole – og så var jeg solgt! Jeg havde tidligere prøvet at overnatte i shelter om sommeren, og et helt år virkede som en god udfordring. Jeg har slet ikke fortrudt det!”

Frederiks roomie, Tobias, byder ind: ”Jeg havde været FDF’er i flere år, før jeg begyndte på efterskolen. Jeg blev vist aldrig helt fan af at sove i telt, så jeg tænkte, jeg ville prøve at sove i shelter, nu når jeg fik muligheden. Det viste sig at være et rigtig godt valg!”

At dele shelter er at dele en særlig oplevelse

Frederik og Tobias har boet sammen siden januar, hvor skolen holdt værelsesrotation. Begge er enige om, at det fungerer rigtig godt – og måske især fordi, rammerne er så anderledes:

”Jeg tror faktisk, det giver et særligt sammenhold at bo i shelter sammen. Man deler en unik oplevelse sammen, og det får os tættere på hinanden,” fortæller Frederik og fortsætter:

”Tobias og jeg er ikke nødvendigvis så meget sammen i løbet af skoledagen, men så mødes vi hver aften i vores shelter og snakker sammen der. Klokken når hurtigt at blive mange, når vi snakker, og vi falder tit alt for sent i søvn,” griner han.

Mød din roomie med åbent sind

Mange kommende efterskoleelever er måske nervøse ved tanken om at møde deres roomie for første gang – for hvad nu hvis det ikke fungerer? Det er helt naturligt at tænke sådan, men der er ingen grund til bekymring, mener Tobias:

”Selvfølgelig får man sommerfugle i maven, når man starter på noget helt nyt. Men det gik faktisk hurtigt over, så man kunne gå i gang med at knytte bånd. Mit bedste råd til nye efterskoleelever, der skal møde deres roomie for første gang, må være, at man bare skal være sig selv. Vær nysgerrig og vær ikke bange for at starte samtaler eller spørge ind til din roomie, så I hurtigere lærer hinanden at kende.”

Det er Frederik enig i og istemmer: ”Der er ingen grund til at være nervøs. Man skal bare møde hinanden med et så åbent sind som muligt.”