Kartofler på menuen

På Kongeådalens Efterskole er vi vilde med kartofler. Især dem, vi dyrker selv. Derfor er den årlige kartoffelhøst en stor begivenhed, som vi alle deltager i – og derefter fejrer med en aften fyldt med festtaler, skør udklædning, konkurrencer, grineflip og, selvfølgelig, alle de kartoffelretter, man overhovedet kan fantasere sig til.

Kartofler for enhver smag

Sidste onsdag, den 24. oktober, var det atter høsttid på Kongeådalens Efterskole. Alle skolens elever var at finde på kartoffelmarken, hvor de lå side om side med fingrene dybt begravet i jorden for at høste kartofler. Alle elever deltog i høsten og hjalp hinanden – og om aftenen blev deres arbejde belønnet, da høsten blev fejret med den traditionelle Kartoffelfest! Her var der kartofler for enhver smag, og der blev serveret ikke mindre end seks lækre kartoffelretter. Udover lækkert kød og grønt, kunne eleverne stikke gaflerne i bagte kartofler, gratinerede kartoffeltern, hasselbackkartofler, flødekartofler, smør- og urtesauterede kartofler og krydderbagte kartofler. Alt sammen noget, som de selv havde bidraget til med deres arbejde i marken. Kartoflerne var aftenens gennemgående tema, da der blev holdt konkurrencer og kæmpet i kartoffelkast og – selvfølgelig – lynhurtigt kartoffelskrælleri.

Udklædningen kom på – og hverdagsrollerne røg af

I gamle dage var høstfesten en fest, der samlede alle dele af samfundet. Og selvfølgelig, gælder den tradition også på Kongeådalens Efterskole! Vi griber enhver mulighed for at være sammen på nye måder og se hinanden i nye roller. Derfor er vores Kartoffelfest ikke en almindelig høstfest; det er en udklædningsfest, hvor alle elever, sammen med deres kontaktgrupper, hopper i udklædningstøjet og spiller en anden for en aften. Til dette års Kartoffelfest ankom en kontaktgruppe udklædt som ældre fra plejehjemmet – komplet med rollator og stok! En anden kontaktgruppe påtog sig rollen som ansatte på et maskinværksted og ankom i arbejdstøj og med snavsede hænder. En af kontaktgrupperne var desuden udklædt som børnehavebørn – og levede helt op til deres roller ved at larme, grine og lege med maden. Eleverne levede sig ind i deres roller og for en aften, var hverdagen glemt. Og således lød det, da Andreas fra Maskinstationen rejste sig for at holde tale om den historiske udvikling inden for kartoffeloptagning: ”For nylig er der blevet opfundet en spade. Den er udstyret med GPS, så den selv kan finde frem til kartoflerne under jorden. Er det ikke smart?”